Hlavní nádraží: klíč k rozvoji oblasti

Kategorie

Mám nápad

Autor podnětu

Správce

Vloženo

01. 01. 2012

Ročník

2012-2013

Městský obvod

Nezařazené
2 body

VŠUP
Ateliér A1 / Smetana
www.myarch.net

Na této diplomové práci je ukázaná možná budoucnost hlavního nádraží a jeho okolí v Plzni. Je to modelová situace, kdy spolupráce soukromého, státního a dopravního sektoru může přinést rozkvět celé čtvrti a tím i města. Navrhované řešení je jedinečné, šité na míru Plzni, ale užité principy jsou přenositelné. Kdokoli zabývající se rekonstrukcí nádraží či jeho okolím se bude potýkat s podobnými problémy. Autor hledal pozici ideálního řešení. Projekt začal zevrubnou analýzou stávajícího stavu, problémů a historií. Pojmenování zásadních  nedostatků celé oblasti poté vedlo k návrhu řešení. Změny jsou v doplnění budov, dopravě, MHD a funkci města.
 
Problémy a následná řešení ve zkratce
 

Urbanismus okolí

Celé oblasti chybí jasná danost, urbanita. Město v okolí nádraží je spíše torzem města. Cílem projektu je „zpevnit“ okolní město a doplnit ho klíčovými funkcemi.
 

Autobusové nádraží

Plzeň plánuje dlouhodobě přesun nádraží do míst poblíž vlakového. Originální řešení je v této úloze, kdy je autobusové nádr. umístěno za vlakové do nového příkopu. Obě nádraží sdílí společné zázemí, provozy, čekárny, atd. Na konci obou nádraží stojí nová budova řízení dopravy. Uvnitř se nachází prostory kanceláří a dispečinku ČSAD Plzeň, ČD, ČD Cargo atd. Fasáda této budovy je tvořena motivem hodin. 
 

Vlakové nádraží
 

Je rekonstruováno do původní podoby. Nové čekárny pro 1 a 2 třídu a restaurace pro 1 a 2 třídu jsou umístěny do staré budovy. Podchody ke kolejím, jsou pokopány pod celou délkou kolejiště a jsou rozšířeny o obchody. Podchody připomínají obchodní pasáže. Největší problém nádraží – povaha bariéry – je odstraněna. Jediný vstup do nádraží podchodem je obohacen o dalších pět vstupů.
 

Doprava
 

Vysoce zatížené dopravní cesty v okolí nádraží jsou nevhodné. Okolo nádraží je vytvořena nová obslužná komunikace v místech nepotřebných nádražních staveb. Ta s novým podjezdem na konci autobusového nádraží vytváří okružní silnici potřebnou pro MHD, dopravu a obsluhu nádraží. Starý i nový podjezd jsou jednosměrné.
 

MHD
 

Dnešní pozice zastávek MHD jsou velmi vzdálené. Společně s nesmyslným podchodem a jediným vstupem nesmírně prodlužuje cestu na nádraží. Cílem projektu je k nádraží přivést zastávky MHD co nejblíže. Čtyři nové zastávky jsou umístěny na hranici nádraží. Doprava a MHD rotuje okolo nového dopravního terminálu.

Návrh autora podnětu


Přiložené soubory
Registrovat se

Přidat komentář k podnětu

Komentář



Google+